pEeps!

Friday, July 8, 2011

Memberi kemaafan..

assalamualaikum dan salam hari jumaat..


eh... handsome nya pakai baju melayu cik abang.. baru lepas solat jumaat ye?
alahai cik kak.. ayuuuu je pakai kain batik.. baru lepas masak ye?
da handsome-handsome, ayu-ayu ni, meh saya nak ambik gambar sikit..
ok, duduk dekat-dekat..

klik!

ok dah..

*gedikgilekotpadahalnaktunjukgambardietakdemaseakunaklayan*

hehe..



hurm...

hari ni aku nak cakap pasal MAAF..

aku sebenarnya amatlah susah nak memaafkan orang. ni memang perangai aku yang paling aku menyampah. teruk kan?
memang teruk sebab aku STUDENT TERLAMPAU..

kalau korang baca entry student terlampau aku, korang tau kan aku tengah marah. memendam amarah konon..heee...

ye.. sampai nak pijak-pijak orang kan.

nak sekeh kepala lepas tu nak lari laju-laju sembunyi belakang tiang..

buruk perangai kan?

tapi bila muhasabah diri balik acececeh.. sampai bila aku nak memendam amarah?
menternak benci dalam diri?
suci sangat ke diri aku sampai tak boleh nak maafkan kesalahan orang lain?
sedangkan Allah tu Maha Pengampun..


berkali-kali "mereka" meminta maaf tapi aku jeling sebelah mata je. *cano tu??*
sampai nak memutuskan tali silaturrahim..
astaghfirullahhalazim..

ya Allah.. kenapa susah sangat hati ini untuk memaafkan orang lain?
memaafkan dengan tulus ikhlas?


mungkin aku tak pernah mengemis kemaafan daripada orang lain sampai aku tak sedar erti maaf tu sangatlah besar bagi diorang.

mungkin.



tapi...
susahnya ya Allah..


...





“…dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” 
surah An-Nuur ayat 22




jauhnya aku dari keampunan Allah..
astaghfirullahhalazim..




Tidak sempurna keimanan seseorang daripada kalian, sebelum dia mencintai saudaranya (sesama Muslim) sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.


 (Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, hadis no: 13)








.....



belajarlah memaafkan orang Khadijah..


ye. saya sedang belajar! ^_^


saya buat ni untuk "diorang-diorang"



kenapa entry harini rasa macam.....










semacam...?






ermm...



bye!

1 comment:

cik bulan said...

huhu..moga2 sy pon dapat juga mmaafkan dgn elok..*teheeeeee~

Copyright@ All Rights Reserved ulardaun.blogspot.com. Setiap entry adalah hasil pemerahan otak tahap maksima kerut-kerut-dahi-kening-bercantum. Sekiang.