pEeps!

Wednesday, November 4, 2015

Herowanita Bukit Broga, Semenyih.


Jujurnya kan, saya ni seorang yang sangat tak suka terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang boleh membuatkan jantung saya berdegup kencang, pernafasan jadi tak teratur, berpeluh seluruh badan and to make it simple, "bersukan" lahh.  Come onnnnn penat penat nak buat apa? Hahaha okay jangan bash saya.



Dijadikan cerita ada a friend of mine ni yang kaki hiking siap ada geng nama Geng Kaki Pacat ajak pergi naik Broga hills. Saya ingat lagi masa tu cuti tahun baru cina 2013. Nahhh semestinya saya tolak. Big no lah nak ikut. Sangat bukan saya lah kalau saya setuju. Dan, bukan sekali dua dia ajak. Ajak naik bukit sana, naik gunung sini. Heyyy berapa kali nak saya ulang yang saya tak suka hiking? What do you expect kalau kawan dengan kaki hiking? Nasib baik bukan kaki kelab malam.



Jadi, tahun baru cina 2013 berlalu tanpa aktiviti berfaedah contohnya tengok wayang. Peluh tak keluar, duit keluar. Nice choice, huh? 
Tahun baru cina 2014 juga~~
Tahun baru cina 2015 juga begitu~

Sampailah satu hari, selepas dua tahun kepada orang yang sama,

“Jom Broga Ahad ni?” kedengaran macho di telinga sendiri.

Dua tahun  pintu hati saya boleh terbuka dengan sendiri tanpa pujuk rayu. Hebat rasanya. LOL.

Dengan semangat dihati nak tengok sunrise pagi ahad yang indah, pukul 6 dah keluar rumah dan berhenti solat di petronas menghala ke Semenyih. Pukul 7 start naik, pukul 7.20 pagi dah sampai puncak!





Jadi, hanya 20 minit untuk amateur macam saya untuk sampai ke puncak, saya ambil nafas panjang dan puji diri sendiri. Kah!

Rupanya rilek-rilek je sebenarnya naik Bukit Broga ni, takdelah beriya sangat macam naik Everest. Hiks. Ok-ok saya tipu, mula-mula 10 minit start naik pun saya dah rasa menyesal!  I shouldn’t do this- I shouldn’t do this dalam hati. haha



Bila sampai ke puncak saya tak rasa lega pun sebab heyyy bila nak turun ni?  Saya tak boleh nak adaptasi peribahasa “Tak kenal maka tak cinta”. Mula-mula saya terfikir mungkin hiking ni seronok. Tak cuba mana tahu? Tapi takkkkkk. Takde perasaan puas pun bila sampai puncak.



Bila sampai puncak, macam sesak sikit sebab ramai sangat orang. 
Masa turun dari bukit, saya semangat berlari sebab nak sampai bawah cepat-cepat.


Bila sampai bawah, baru saya lega. Seronok juga rupanya hiking ni.
“Minggu depan bukit mana?” 
Saya dah kenal, dan saya jatuh cinta. Mihihihi. 

Lepas tu saya sarapan nasi kerabu ayam percik paling sedap dalam dunia! Ganjaran katanya.


Tolonglah percaya yang dia ni sedap nak mambos.



Kat mana?


Waze it:


Narak Tomyam (Sarapan Pagi Kak Su, Kajang). 



Kedai dia selalu penuh bukti yang makanan dia memag sedap gilos. Dari sarapan pagi ke nasi berlauk untuk makan tengahari semua sedap nak mati. Janji, tak tipu awak. Sumpah sedap sampai boleh termimpi-mimpi nak pergi makan lagi. Cukup tak untuk saya terangkan tahap kesedapannya? heh



Awak nak naik Broga?
Jangan lupa bawa semangat dan duit RM2 sebab parking kena bayar tau! Thihihi




Excuse my fav pose. thehehe






Dan esoknya saya pergi kerja jalan terkangkang sebab tegang muscle! Lapan belas tahun tak exercise, naik bukit tak warm up. Awak ingat awak Sharifah Sakinah? 



eh, saya herowanita Bukit Broga, Semenyih lah! hiks.





Till then, Bye!






10 comments:

Liyana Anuar said...

syabas..hehe

afzalsukasuki said...

tak pernah sampai sana lagi even dekat sekangkang kera dari rumah. Kalau naik atas tu harus si Jasmeen mintak pikul

Pose tu bebetul macam ulardaun :D

cafe said...

macam best banget makanannya

Unknown said...

macem patung sahaje...

Unknown said...

pengalaman yang menarik...

Nonton Film Free said...

gaya apa itu mbak? :p

Lan Bingka said...

Bagus gan..hahaha

KalkulatorGrosir.com said...

Pose tu hebat betul...

aswadz said...

posing kungfu panda ke tu?

ركن الامثل said...




شركة تسليك مجارى بالاحساء
شركة تسليك مجارى بالقطيف
شركة تسليك مجارى بالدمام

Copyright@ All Rights Reserved ulardaun.blogspot.com. Setiap entry adalah hasil pemerahan otak tahap maksima kerut-kerut-dahi-kening-bercantum. Sekiang.