pEeps!

Wednesday, May 28, 2014

Ucapan Good Luck salah ke tak?

Tak salah pun sebenarnya sebab ucapan tu kira doa yang bermaksud selamat berjaya walaupun diucap dalam bahasa inggeris sebab tuhan tak makbulkan doa dalam bahasa Arab je kan? ;)


Tapi once kita dah ucap good luck, ada tak jauhhhh I mean bapak punya jauhhhh nak mamp nun disudut hati tu kita mendoakan dengan ikhlas? Sebab dalam sedar tak sedar kita just anggap Good Luck tu hanya hukum wajib sebagai ucapan sepatah dua kata sebelum member nak pergi interview or nak pergi exam; sebagai contoh la. #macam terasa je sikit. hiks!#


okay, let say kalau doa pun, why not lepas orang cakap good luck, kita cakap aamiiiiiin instead of thanks?
maksud dia apa? Ya Allah, makbulkan doa kami.
Tapi,  nak cakap amin tu kalau tak betul, punnn akan bawak maksud yang tak betul. Macam kita baca al-quran, setiap bait ayat tu ada maksud dia. even terpanjang satu harakat pun dah lain maksudnya. sama dengan amin ni.


sebab apa? sebab,



okay, back to main point, pernah tak rasa lepas kita ucap good Luck, tu la the end of the wish. Terhenti dekat situ. Contohnya..

" weh, doakan aku eh? petang ni aku ada interiew dengan bakal mak mertua."

"okay-okay..Good Luck!"

Then sambung tengok Twitter.

atau

"weh, doakan aku eh? petang ni aku ada interview dengan bakal mak mertua."

"insyaAllah."

Then sambung baca blog Ulardaun. #hihi.#

Kenapa insyaAllah? Allah dah bagi izin dah tu, berdoalah bukan baca blog ulardaun. #hihi.tutup mulut#

Sebab terlalu tipikal kalau bab agama sikit jawapan dia insyaAllah, amiin, insyaAllah aminn then stop setakat tu. ye ye ye tak salah. jangan marah saya. tak salah tapi betul ke kita maksudkan dan ikhlaskan? takpelah kalau korang ikhlas. tapi aku rasa sometimes macam aku tak je. kihkih

Cuba,

 cuba fikir, ada tak orang yang wish kau good luck tu, balik rumah lepas solat ada selit nama kau, mintak dekat tuhan semoga kau tak menggigil bila jumpa bakal mak mertua?
Kalau ada Alhamdulillah.



hey hey! saya tak cakap ucapan good luck tu salah okay?
cuba harini kita buat sikit anjakan? Gantikan good luck kepada frasa yang lebih baik contohnya 

Allahu yuftah alaikum 

yang bermaksud 

Semoga Allah membuka jalan untukmu.


dah habis feeling jadi ustazah dah ni. tak tertarbiyyah lagi tak tahu lah. kihkih. Oh, ni cuma pandangan peribadi bukan weh-weh-kau-kena-ikot-aku-cakap-ni-kalau-tak-masuk-nerakaa-haa-haa-tak-tahu. No lahh.. don't take it seriously.. ;)


"Islam is not about we're better than you,
but Islam is about let me show you something that is better for you"

eh, kalau aku ade salah info sound lah sikit sebab aku pun bukan berilmu sangat, jahil tu tetap ada. sama-sama kongsi keh?


Last but not least, change your words then you can change the world. Peringatan kat diri sendiri jugak sebab aku bukan bidadari sangat perangainya punnn.. hik

Till then, bye. 

10 comments:

Niena Reen said...

Hehe, kita sebenarnya lagi baik kalau tukarkan kepada perkataan yang lebih baik sebenarnya kan kak sayang? Tapi apa2pun kenalah ikhlas doakan seseorang itu semoga Allah permudahkan urusan mereka. Kadang2 kita ucap good luck pun sekadar ucap sahaja bukan maksudkan pon.. Moga2 kita perbaiki lepas ni.. :)

Mijaa said...

Sukaaa baca ni. Hahaha betul2 kadang kita lupa nak doakan sahabat2 kita sbb sekadar inshaAllah kat mulut pon tak jadi gk kan? :)

aswadz said...

sama la. kadang2 pun aku maen sebut je good luck good luck. tp tu la, takat sebut je la. kena ubah perangai ni. hehehe...

Umi Nazrah said...

salam singgah. tak sangka....
terima kasih atas ilmu yg dikongsi bersama ;)

Unamn said...
This comment has been removed by the author.
Unamn said...

nice sharing inshaallah akan di praktikkan :D

momogrosir said...

semangat terus yah

Unknown said...

Sukaaa baca ni. Hahaha betul2 kadang kita lupa nak doakan sahabat2. jika kamu ingin nonton film gratis disini tempatnya

Hukum Mengucapkan Selamat Natal said...

Awesome information..
Keep writing and giving us an amazing information like this..

BW gan kunjungi nyapnyap.com

Unknown said...

Semangat...!!

Copyright@ All Rights Reserved ulardaun.blogspot.com. Setiap entry adalah hasil pemerahan otak tahap maksima kerut-kerut-dahi-kening-bercantum. Sekiang.