pEeps!

Saturday, February 18, 2012

berbezanya kita bila meminta dengan pakwe/makwe dengan meminta dengan Allah.

dulu-dulu masa xcukup umur lagi, kira umur masih tak layak nak mengorat ketua kelas, saya selalu solat laju-laju macam laju-laju buaiku laju.

sampaikan nenek dan mak dan arwah atuk saya cakap, saya solat macam ayam makan padi.


sumber lukisan : muzium negara.
tajuk lukisan. : huduh itu abstrak.


mengikut perangkaan, saya punya fasih bahasa arab sampai al-fatehah boleh habiskan dalam masa kurang dua puluh lapan saat. terus rasa boleh celen pelajar dari mesir.

ini dek kerana, #tetiba rasa ada darah keturunan A.Samad Said.#
kerana tengah-tengah layan pawer rangjes, mak suruh solat asar. iklan 5 minit tu la belari-lari awan nano masuk bilik air ambik wuduk, pakai telekung, bentang sejadah dan solat.

lepas 5 minit, cerita dah start main, melengguk depan tivi dengan bangganya sebab sempat tengok pawer rengjes merah yang kachak.




courtesy of google.


kenapa macam tu ye?

sebab saya tak tahu pun apa saya baca dalam solat.


saya tak tahu pun, setiap bait kalimah yang saya sebut tu begitu besar maknanya. sekarang saya pasti , setiap kalimat saya sebut dulu mungkin lari maknanya atau mungkin tak bermakna langsung.

sekarang dah besar, pandai-pandai la.
korang pon sama.

takkan Khadijah nak ajar lagi?
#pengsan.#



courtesy of google.

kita meminta-minta tapi tidak dengan kesabaran.
meminta-minta tapi tak tahu apa yang dipinta.


kalau dengan pakwe-pakwe,

"abammmmmmmmmmmmm.. ayangggggggggggggg nakkkkkkk tuuuuuuuu..."

jelas.padat.dan.jitu.


siap goyang-goyang bahu, kenyit-kenyit mata.



-.-'

***



disebabkan entry ni berbaur keinsafan walaupun ada yang tak rasa insaf, saya membahaskan diri "saya". 
walaupon agak plastik disitu, tolongla, saya rasa sejuk perut membaca perkataan 'saya-saya' nih.  



p/s : mood dengar lagu Alhamdulillah too-phat. Dan peringatan ni pun untuk diri sendiri jugak. =)



786 alhamdulillah..!

sape cakap aku xpandai rap?
pandai dowh..!



eh..



S.A.Y.A  pandai rap.
:p


p/s/ : eh, ada barang free! Klik disini.


till then,
selamat beramal sayangsss..
<3


^^,




18 comments:

ZWAN SABRI said...

Dush! setempek kena kt muka zwan.. zwan pown klaw solat, mmg laju gila.. sampai kawan2 zwan cakap zwan solat Bas ekspress la, lrt la... HAHA

Ayie Abas said...

abg ayie solat al hamdulillah faham apa yg dibaca sekurang2nya secara umum apa yg di sebut itu. :)

faiz fakhirin said...

itulah kisah ladies pada harini..hehehe...jgn mrh

TwIstiEs*meSti Mau* said...

nak ape pulak nii.??kan semalam da bagi kan...xkn hari ni,nak pulop...
hmm...kejam sngguh la budak niii
:)) haha

shedameor said...

ehh, sheda pon sama macam tuu. solat laju2. sekrang pon tapi kadang2. hehe

Ungu Violet said...

kecik2 dulu mmg selalu solat laju2..skang idak le..insap!..:)

Selendang Merah said...

Samalah kita kalau kecik2 dulu memang laju..hehe..tapi dh besar masing2 dh matangkn..:)

♥ p a a n i ♥ said...

nice entry dik :)

EyA edamanhatiku said...

haha ne mang kna btul..tringat mang zman knak2 sdkit bdak2..smua ayat hfal lancar jak..p eermm eya like ur style in writting..sgt bez bca

MaYa MustWany said...

hihihi tringat sppu mas masa kcik..solat mereka sgt2 laju..just mcm wat gerakkn je.mas mula2 pelik.now mas tgk mereka solat mcm kita smua.hihihi

Cik Nurul said...

dulu mase kecik2 slalu gitu.. now, dah besarkan.. sendiri mau ingatlah... =)

aiEz said...

betul dulu masa kecil selalu jer buat macam tu...ish tak ada keinsafan betul...sekrang dah besar baru faham dari bait2 dalam kalimah tu sendiri...

saya dewi said...

naseb baek eklan power renjes tueh 5 minit. kalo eklan tueh 2 minit? na nye tersembur lidah tueh keluaqqq na perabes baca ayat dlm masa 2minit tueh. ekekeke.

btw nice entry yayang. i loike it!

eh silap. SAYA suka semua entry AWAK. hikhikhik.

*motif CAPS LOCK SAYA, AWAK? lalala~ :P

EmpayarUtama said...

Sama je masa kecik-kecik dulu memang laju je sebab tak tau apa... sekarang bolehlah faham kenapa, kenapa, kenapa.

ctk said...

samalah kita...insaf2

~roslinda~ said...

perkongsian yang baik, salam kenal :)

fiqa comey said...

penuh keinsafan.. nice sharing,, :-)

yusuflaili(Goku) said...

salam;
dah besar panjang ni pun kadang2 masih ada solat laju..tak caya tanya ngan aku!!.

Copyright@ All Rights Reserved ulardaun.blogspot.com. Setiap entry adalah hasil pemerahan otak tahap maksima kerut-kerut-dahi-kening-bercantum. Sekiang.