pEeps!

Tuesday, December 15, 2009

rEsEpi bUbUr UdaNg kUrUkUrU pa!

citer pasal aku masak lak..
meh aku bagi resepi bubur udang kuru2pa!
Ok Puan2,mak cik2, cik akak dirumah..berikut adalah resepinye..sila salin ye..
1 senduk beras dalam tong beras mak aku
5 ketol cili padi di petik tepi umah aku
halia secukup rasa diambil dalam peti yang ayah aku beli
udang dicincang halus n pastikan udang tu dah mati
serai dimayang atas papan hiris
bawang merah 2 bijik dalam bakul bawang mak aku
bawang putih 1 bijik dalam bakul bawang mak aku jgk
air paip
ikan bilis seratus satu ekor di goreng garing diatas dapur umah aku
periuk mak aku
senduk mak aku lagi
jgn lupa garam n perasa secukup rasa..
tu je kot..
proses2nyer adalah seperti berikut..
pegi dapur,amik puyuk,basuh beras..campak sumer bahan2 diatas dalam periuk tersebut..buka api dapur anda..kemudia pegi ke ruang tamu dan tengok tv..jngn lupa untuk memantau aktiviti puyuk anda itu selama 15 minit sekali supaya tiada kehangusan dan kerentungan berlaku..setelah satu setengah jam, pegi rasa bubur anda. Jika ianya tawar, masukkan garam lagi.jika tawar lagi,masukkan garam lagi,kalau tawar lagi, masukkan garam lagi.kalau garam dah habis setat moto pegi beli garam di kedai2 yang berhampiran. Selepas dikenalpasti bubur yang anda masak itu sedap, tutup api dapur, ambik mangkuk dan bolehla anda nikmati bersama keluarga..diharapkan bubur yang anda masak sesedap bubur yang saya masak..kehkehkeh..

No comments:

Copyright@ All Rights Reserved ulardaun.blogspot.com. Setiap entry adalah hasil pemerahan otak tahap maksima kerut-kerut-dahi-kening-bercantum. Sekiang.